Zajęcia gordonowskie dla małych dzieci
Bożomłyńskie Gordonki to cykl zajęć edukacyjnych, muzycznych dla najmłodszych; umuzykalnianie dzieci w wieku od 0-2, 2-4, 4-6 lat, rodziców i kobiet w ciąży w oparciu o metodę prof. E. E. Gordona.
Zajęcia i koncerty gordonowskie to żywa muzyka i zabawy muzyczne prowadzone praktycznie bez słów. To tzw. śpiewanki i rytmiczanki, którym towarzyszy ruch, swobodny taniec.
Ważne, by dziecko było z rodzicem(ami) bądź bliską mu osobą.
My, instruktorzy-prowadzący jesteśmy „nadajnikami”, a publiczność (przede wszystkim dzieci) „odbiorniko-nadajnikami”.
Co ważne, wszyscy jesteśmy na ziemi, bliżej dzieci (krzesła są niepotrzebne). I rodzice obowiązkowo włączają się w aktywność prowadzących i dzieci. Bo to rodzice z czasem mają stać się „nadajnikami” muzycznymi.
Podczas zabaw dzieci poznają świat muzyki i dźwięków, rozwijając słuch muzyczny, poczucie rytmu, koordynację i wrażliwość. Wszystkiemu towarzyszy ruch, który wyzwala energię, chęć komunikacji i emocje dziecka.
Jak to wygląda, jak to działa:
Trzy pierwsze kroki do dobrej zabawy i edukacji dziecka i rodzica:
- Weź dziecko i przyjdź (na zajęcia gordonowskie).
- Baw się z dzieckiem, śpiewaj, ruszaj się wg wskazówek instruktora.
- Bądź bliżej dziecka, bądź jak dziecko (chociaż chwilę podczas zajęć J).
Całość to żywa, śpiewana muzyka przeplatana zabawami śpiewno-tańczonymi prowadzonymi przez 2 instruktorów, trwa do maks. 50 min. (60 min. z rozruchem).
Wszystko ma lekką i przyjazną dzieciom formę, a jednocześnie nie jest puszczone na żywioł tylko realizowane programowo wg teorii uczenia się muzyki prof. E. E. Gordona (więcej na osobnej karcie/drugiej stronie pt.: Co to takiego „Gordon”? Rodzice pytają…)
Dlaczego warto:
– dzięki zabawie pozna świat muzyki i dźwięków tak jak poznaje swój język ojczysty – audiacja
– będzie przebywało wśród innych dzieci
– będzie rozwijało się intelektualnie, emocjonalnie i społecznie przez muzykę, ruch i kontakt z rówieśnikami
– a Ty, Mamo, Tato poznasz metodę i sposoby jak bawić się z dzieckiem i jednocześnie wpływać na jego rozwój
Zajęcia są również znakomitą formą integracji pokoleniowej: dla dzieci, rodziców, dziadków. I przygotowują dzieci starsze przedszkolne m.in. do egzaminów do szkół muzycznych.
Sprawdzona metoda i technika Gordona pozwalająca na stymulację, rozwój intelektualny, muzyczny i ruchowy maleństw poprzez muzykę i ruch.
– Spodziewasz, spodziewacie się dziecka…
i chcecie zapewnić mu dobry start już od pierwszych miesięcy.
– Jesteś młoda Mamą, Tatą. Zastanawiasz się jak zadbać o rozwój intelektualny i ruchowy swojego maluszka, niemowlęcia, malutkiego dziecka, które jeszcze nie chodzi do żłobka, przedszkola; które jeszcze w ogóle nie chodzi samodzielnie.
– Chcielibyście by Wasze kilkuletnie dziecko grało w przyszłości na instrumencie muzycznym i już teraz chętnie śpiewało.
Co to takiego „Gordon”?
Rodzice pytają…
– TECHNIKA GORDONA,
– UMUZYKALNIANIE DZIECI I RODZICÓW TECHNIKĄ GORDONA…
Chcesz wiedzieć więcej – czyli rodzice pytają
Trochę teorii, ale tylko trochę
Zajęcia umuzykalniające prowadzone wg teorii amerykańskiego prof. E. E. Gordona (muzyka jazzowego i psychologa muzyki) mają na celu przygotowanie dzieci do rozumienia muzyki tak jak rozumieją one swój język ojczysty. Ułatwia im to późniejszą formalną edukację muzyczną, wpływa na rozwój zdolności improwizacyjnych a także twórczo stymuluje rozwój intelektualny i ruchowy.
Nauka poprzez zabawę
Dla dzieci szczególnie ważna jest zabawa, dlatego poprzez muzyczną zabawę i radość jaka towarzyszy maluszkom podczas obcowania z muzyką rozwija się słuch muzyczny i wrażliwość oraz poczucie rytmu.
Nauka muzyki nauką języka
Od malutkiego dziecka nie wymaga się, aby mówiło pełnymi zdaniami. Podobnie próba uczenia małych dzieci piosenek jest z góry skazana na niepowodzenie, gdyż trudne jest jednoczesne opanowanie melodii, rytmu i tekstu. Na zajęciach umuzykalniających naszą uwagę skupia każdy dźwięk wydawany przez dziecko (jak każda sylaba i niezdarne słowo). Powtarzamy go i ośpiewujemy (bez słów), a przez to zachęcamy malucha do dalszego eksperymentowania z głosem i ciałem.
Siła trzech: melodia, rytm i ruch
Prof. E. E. Gordon oddzielił sferę rytmiczną od melodycznej, ponieważ podczas badań zauważył, że uzdolnienia w tych dwóch dziedzinach u każdego człowieka są różne. Należy je więc rozwijać osobno. Dlatego na zajęciach przez śpiewanki rozwijamy zdolności melodyczne (np. czyste śpiewanie), a przez rytmiczanki zdolności rytmiczne. Wszystkiemu towarzyszy ruch, który wyzwala energię i emocje dziecka.
Rodzicu – jesteś dla Niego najważniejszy!
Przy piosenkach, śpiewankach i rytmiczankach dzieci poprzez naśladowanie prowadzących i przede wszystkim rodziców poznają świat muzyki i dźwięków dokładnie w taki sam sposób w jaki poznają język ojczysty – poprzez osłuchiwanie się. Uczą się podpatrując i naśladując swoich rodziców.
Dlaczego aż tyle muzyki i dźwięków?
Dzieci zaczynają śpiewać czysto, gdy mają kontakt nie tylko z najpopularniejszym brzmieniem tonacji durowych i mollowych, ale także z innymi skalami modalnymi. Z kolei kontakt z różnorodnym metrum (np.: na dwa, na trzy, na pięć, na siedem) wspiera rozwój poczucia rytmu. Poznawanie rozmaitych skal muzycznych (modalnych) i rytmów (regularnych – parzystych i nieregularnych – nieparzystych) przez nasz słuch porównać można do poznawania barw przez zmysł wzroku. Tonacja dur i moll to np. kolor biały i czarny. A co z resztą kolorów?
Chcemy wychowywać dzieci, młodych ludzi, którzy muzykę rozumieją, umieją się nią posługiwać i cieszyć ucząc się wrażliwości, empatii.
Właściwy rozwój muzyczny wpływa na rozwój intelektualny dziecka zdecydowanie go przyspieszając i harmonizując. Przedmioty ścisłe, refleks, koordynacja, nauka języków…
Droga od malucha do geniusza zaczyna się od dźwięków. Czystych dźwięków.
Mamo, Tato, co Ty na to?! J